پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118006
روباه پير در فکر بازگشت به ايران/خط و نشان "هيگ" براي تهران!
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1178

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، چندي پيش خبري در خصوص بازگشايي سفارت انگليس در ايران از سوي برخي از منابع خارجي منتشر شد.

وزير خارجه انگليس در اين خصوص گفت: قصد ما بازگشايي سفارت در تهران با حضور مجموعه‌اي کوچک از کارمندان در اولين زمان ممکن پس از هماهنگي‌هاي عملي است. 
 
ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس در بيانيه‌اي که در مجلس اين کشور قرائت کرد گفت: مجلس را در جريان پيشرفت‌هاي حاصل شده در روابط دوجانبه با ايران قرار دادم و قبلا گفته‌ام که تصميم ما براي پايان دادن به فعاليت‌هاي رسمي دفاتر حفاظت منافع نشانه‌اي از افزايش اطمينان ما در برقراري تعاملات دوجانبه مستقيم به جاي تعاملات غيرمستقيم از طريق واسطه‌هاي سوئدي و عماني است. 

 هيگ در ادامه سخنانش اظهار کرد: ما دو نگراني عمده در بازگشايي سفارت در تهران داشته‌ايم که شامل امنيت کارمندان سفارت بريتانيا و اطمينان از توانايي انجام وظايف اين کارمندان بدون مانع‌تراشي بوديم.

اين اظهارات هيگ در حالي است که هنوز هيچ مقام رسمي از ايران اطلاعات يا جزئياتي از اين موضوع منتشر نکرده است و اين سکوت نشان دهنده رضايت دولت از بازگشايي سفارت انگليس در ايران است.

اين در حالي است که پس از جريان فتنه 88 و برخي از اقدامات کارشکنانه آنها عليه ايران از جمله جاسوسي و حمايت از فتنه گران، مجلس شوراي اسلامي قانوني را تصويب کرد که دولت را ملزم به کاهش روابط با انگلستان کرد. 

اما پس از روي کار آمدن دولت يازدهم و در اواخر مهر ماه سال گذشته خبري مبني بر توافق ايران و انگليس براي برقراري روابط ديپلماتيک و بازگشايي مجدد سفارتخانه ها از طريق "انتخاب کاردار غير مقيم" پس از دو سال قطع رابطه رسمي بين تهران و لندن منتشر شد.

نقوي‌حسيني، سخنگوي کميسيون امنيت ملي در اين خصوص اظهار داشت: سابقه چند 10 ساله حضور انگلستان در ايران پر از خيانت، دخالت و اقدام عليه ملت ما است که اين خيانت‌ها تنها به قبل از انقلاب ختم نشده و به بعد از انقلاب نيز مربوط مي‌شود.

وي ادامه داد: آن حرکت اعتراضي که مردم نسبت به سفارت انگلستان نشان دادند بـه خاطر موضع‌گيري‌هاي ناحق و مداخله‌جويانه دولت انگليس بود و اين حق مردم است که نسبت به اينگونه مسائل واکنش نشان دهند که منجر به کاهش روابط و در نهايت قطع روابط شد.

اگرچه دولت فعلي مهم ترين برنامه خود را سياست خارجي و گسترش روابط ديپلماتيک با ديگر کشور ها گذاشته است، اما مهمترين اصل در اين ارتباط گيري ها حفظ منافع ملي ايران است.

خباثت‌هاي انگليس پس از پيروزي انقلاب اسلامي تا کنون هرگز از ذهن ملت ايران پاک نشده است و قطعاً از اين به بعد هم انگليس استراتژي خود را در قبال ايران تغيير نخواهد داد.

بايد مسئولين فعال در سياست خارجي کشور ابتدا لزوم ارتباط گيري با اين کشور کارشکن را مشخص کنند و در نهايت به چراغ سبز انگليسي ها پاسخ مناسب بدهند.

تجربه ارتباط گيري با آمريکا و نشستن بر سر ميز مذاکره تجربه بزرگي براي ايران است که کشور هاي سلطه گر براي منافع ايران قدمي به سوي ايران بر نمي دارند و تا جايي که بتوانند به دنبال ضربه زدن به ايران هستند؛ چرا که با اساس جمهوري اسلامي مشکل دارند.

 منبع: دانا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html